Η Φιλοσοφία των Σ.Δ.Ε.

Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας παρέχουν τη δυνατότητα σε ενήλικες 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου (νόμος 2525/97). Η διάρκεια της φοίτησης είναι 18 μήνες (δύο σχολικά έτη) και οι ώρες διδασκαλίας 25 την εβδομάδα. Τα μαθήματα γίνονται απογευματινές ώρες από Δευτέρα έως Παρασκευή.

Το πρόγραμμα των ΣΔΕ, που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο, ξεκίνησε στην Ελλάδα το 2000 με τη λειτουργία του πρώτου ΣΔΕ στο Περιστέρι και στηρίχτηκε σε τρεις βασικές αρχές:
1. Ευέλικτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσαρμόζεται στις ικανότητες και στις ανάγκες των εκπαιδευομένων εξασφαλίζοντας έτσι την ενεργό συμμετοχή τους.
2. Υποστήριξή τους σε όλους τους τομείς όπου αντιμετωπίζουν δυσκολίες.
3. Εκπαιδευτικό προσωπικό και συμβουλευτικές υπηρεσίες που είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στην πολυπλοκότητα των καθηκόντων τα οποία αναλαμβάνουν.

Από το 2000 μέχρι σήμερα ιδρύθηκαν 58 ΣΔΕ σε όλη τη χώρα όπως και αρκετά παραρτήματα (τμήματα εκτός έδρας). Οκτώ Σχολεία λειτουργούν μέσα σε σωφρονιστικά καταστήματα.

Ένα μεγάλο ποσοστό των αποφοίτων των ΣΔΕ συνεχίζει στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, Γενικό Λύκειο) και μερικοί έχουν προχωρήσει στο Πανεπιστήμιο. Η εμπειρία τους από τη συνέχιση των σπουδών τους στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και οι επιδόσεις τους μαρτυρούν ότι αυτό που κέρδισαν στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ότι έχουν μάθει πώς να μαθαίνουν.

Στόχοι ΣΔΕ

 

Οι κύριοι στόχοι των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας είναι οι εξής:
1. Να ολοκληρώσουν οι ενήλικες την υποχρεωτική εκπαίδευση.
2. Να συνδεθούν με τα συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης.
3. Να αποκτήσουν σύγχρονες γνώσεις και δεξιότητες.
4. Να ενισχύσουν την προσωπικότητά τους ανακτώντας την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους.
5. Να ενταχθούν στην αγορά εργασίας ή να βελτιώσουν τη θέση τους στον χώρο της δουλειάς τους.

Φιλοσοφία και Πρόγραμμα Σπουδών ΣΔΕ

 

 

Το πρόγραμμα σπουδών είναι ευέλικτο και ανοικτό επιτρέποντας να επαναπροσδιορίζονται συνεχώς οι στόχοι και να τροποποιείται το περιεχόμενο ώστε να προσαρμόζεται στις ανάγκες των εκπαιδευομένων.

Οι μέθοδοι διδασκαλίας είναι καινοτόμες και στηρίζονται στον διαφορετικό τρόπο που προσλαμβάνουν τη γνώση οι ενήλικες καθώς και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους. Οι συγκεκριμένες αυτές μέθοδοι επιτρέπουν τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης, την ομαδοσυνεργατική μάθηση και τις διαθεματικές προσεγγίσεις.

Στο Σχολείο αυτό οι εκπαιδευόμενοι δεν αποκτούν μόνο γνώσεις αλλά και κοινωνικές δεξιότητες, όπως αυτές της επικοινωνίας, της συνεργασίας, της επίλυσης προβλημάτων κ.λπ.
Διδάσκονται:
? Ελληνική Γλώσσα
? Μαθηματικά
? Αγγλική Γλώσσα
? Πληροφορική
? Κοινωνική Εκπαίδευση
? Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
? Φυσικές Επιστήμες
? Πολιτισμική ? Αισθητική αγωγή
? Συμβουλευτική Σταδιοδρομίας

Οι Συμβουλευτικές υπηρεσίες, που περιλαμβάνουν ένα Σύμβουλο Σταδιοδρομίας και έναν Σύμβουλο Ψυχολόγο σε κάθε σχολείο, αποτελούν μία από τις καινοτομίες αυτών των σχολείων.

Το πλαίσιο του προγράμματος σπουδών έχει αποτυπωθεί στις Προδιαγραφές Σπουδών που δημοσιεύτηκαν το 2003 και περιλαμβάνουν κείμενα σχετικά με τη φιλοσοφία των ΣΔΕ.
Την ίδια χρονιά (2003) πραγματοποιήθηκε και το πρώτο Συνέδριο των ΣΔΕ με στόχο την παρουσίαση του έργου τους και την ανταλλαγή καλών πρακτικών και δράσεων ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους συμβούλους των Σχολείων.

Σε τι διαφέρει το ΣΔΕ από το Γυμνάσιο

 

Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας διαφέρουν από το Γυμνάσιο ως προς τα εξής:
1. Οι εκπαιδευόμενοι είναι ενήλικες.
2. Τα ενδιαφέροντα και οι εμπειρίες τους αποτελούν σημείο αναφοράς του μαθήματος.
3. Το πρόγραμμα σπουδών δεν είναι παγιωμένο και δεδομένο αλλά ανοιχτό και ευέλικτο.
4. Πολλά μαθήματα γίνονται έξω από το σχολείο σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς (π.χ. μουσεία) ή περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος. Οι εκπαιδευόμενοι αξιολογούνται με περιγραφικά ? ποιοτικά σχόλια για τις επιδόσεις τους αλλά και τη συνολική τους πορεία.
5. Η έμφαση δίνεται σε μεταγνωστικές δεξιότητες (μαθαίνω πώς να μαθαίνω) και όχι στην ακαδημαϊκή γνώση.
6. Οι μέθοδοι διδασκαλίας είναι εναλλακτικές ? καινοτόμες και στηρίζονται στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων

 Πηγή
Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης